לכאורה מיזוג בתי כנסת דומה למיזוג כל מוסד ציבורי אחר,
אולם לבית כנסת מספר מאפיינים ייחודיים המשפיעים על מערכות המיזוג.
בעיות אופייניות למיזוג בית כנסת:

א. צריכת האנרגיה של מערכת המיזוג משתנה בטווח מאד רחב לעתים יש מנין מתפללים ולעיתים מאות, לעתים הפעילות מתונה, תפילה או שיעור, ולעתים זו פעילות היוצרת חום רב – ריקודים בשמחת תורה.
הפעלת המיזוג היא מרכיב כבד בהוצאות האחזקה של בית כנסת

ב. לבתי כנסת רבים יש יציע, עזרת הנשים וחלל כפול שצריך למזג.

ג. דלתות הנפתחות לעתים קרובות ומשפיעות על תנועת האויר.
מערכת המיזוג צריכה להיות שקטה, כי התפילות והשיעורים בבית הכנסת מועברים לרוב, ללא מערכת הגברת קול.
שיטת המימון לבניית בתי כנסת : כספי המתפללים, תרומות, כספי ציבור שנור וכד`, וכן העדר שילוב של תכנון המיזוג עם האדריכלות, גורמים לכך שביצוע המיזוג נדחה לשלב בו בית הכנסת כבר עומד ומתפקד, והתוצאה היא – מערכות מיזוג העשויות טלאי ע"ג טלאי. מזגנים מפוצלים מפוזרים באולם בית הכנסת במרווחים שנותרו בין לוחות זיכרון למדפי ספרים.
הימים הנוראים מועדים במיוחד לפורענות, עדיין קיץ, תפילה ממושכת במיוחד בראש השנה ויום כיפור. שעות שבהן תפקוד המיזוג הוא נושא לתלונות. חלק מהקהל סובל מהחם ובאותה עת עצמה יש הרועדים מקור, פילוג התלונות הוא עדות משעשת לאופי היהודי, אבל גם מצביע על בעיה אמתית,
במאמר זה אציע פתרונות אפשריים.
תחושת אי-נחות ממיזוג נובעת משילוב כמה גורמים, האחד – מזג אישי, הטמפרטורה בה האחד מרגיש נוח שונה מזו של חברו, השני – אי אחידות בפיזור האויר הקר בתוך החלל הממוזג, והשלישי- לחות גבוהה מדי. את הטמפרטורה אנו מרגישים באופן ישיר בזכות תאי עצב הרגישים לחום, גורמים אחרים משפיעים עלינו באופן בלתי מודע. גורם משמעותי נוסף הוא – חוסר באויר טרי המזגן המצוי ברוב בתי הכנסת לא מתגבר על הבעיה, כי אינו כולל חיבור אל האויר מחוץ לבנין, הוא "ממחזר" את האויר שסביבו, וככל שמתארכת התפילה נשימתם, הבל פיהם וזעתם של הנוכחים הולכת ומצטברת וגורמת לתחושת אי נוחות.
מיזוג מבנה ציבורי מחייב אספקת אויר טרי, פיזור אחיד של האויר הקר, הורדת הלחות, וכל זאת מבלי ליצור משבי רוח ומבלי להרעיש.
הדבר הראשון שאפשר לעשות לשיפור המיזוג – לבדוק את המזגנים, רצוי בעזרת בעל מקצוע. למזגן מרכזי או למזגנים מיני מרכזיים, אמורות להיות תעלות אויר המיועדות להכנסת אויר טרי (אנשי המיזוג משתמשים בכינוי `אויר צח`) מבחוץ, צריך לבדוק ולפתוח את תריסי הכנסת האוויר. במקרה של מזגנים מפוצלים, יש להוסיף אוורור, ז"א מישהו שיפתח ויסגור חלונות, וגם נחוץ להוסיף מפוחי אויר (
אם בית הכנסת שלכם נמצא במישור החוף ומותקנים בו מזגנים מפוצלים ישנים, נראה שכדאי להחליפם למזגנים מרכזיים או מיני-מרכזיים חדשים שעתידים להיות חסכוניים יותר. חיסכון הנובע מכך שהם מאפשרים הכנסת אויר צח. מכך שהם מורידים את הלחות בצורה יעילה יותר. כמו כן המזגנים החדישים של הדור האחרון פועלים בטכנולוגיות משופרות ובזכותן צורכים 30% עד 50% פחות חשמל מאשר מזגני הדור הקודם.
עכשיו בחורף זה הזמן להיערך בצורה נכונה מה הצרכים של בית הכנסת ומה הדרך המוצלחת ביותר להשיגם.

אנו "באיבגי קרמן אדריכלים" חקרנו לעומק את כל הנושא של עיצוב בתי כנסת והכרת אופי המתפלל, דבר שאנו קוראים לו הנדסת מתפלל.
משרדנו כולל אדריכלים ומעצבים מהשורה הראשונה להם ניסיון של שנים רבות בתכנון ועיצוב בתי כנסת ומבני דת, מעבר לשימוש הקבוע שלהם בבתי כנסת, דבר שמקל מאוד על ההבנה של המשתמש בבניין, על מנת לתכנון את בית הכסת בצורה הטובה ביותר לרווחתם של משתמשי המבנה.

עיצוב בית כנסת מצריך ידע נרחב בחומרי גמר ובהבנת הבניין והמשתמש, אנו קוראים לזה הנדסת מתפלל, לעיצוב בית כנסת השלכה מרחיקת לכת בהרגשה של המשתמש בבית הכנסת, האם ירגיש שנמצא במקום נעים ומזמין ולכן ישב בנחת להתפלל, או שמא ירגיש זר ומנוכר ורק ימתין שהתפילה תסתיים כדי לצאת מבית הכנסת.

בעיצוב בתי כנסת אנו באיבגי קרמן אדריכלים מעדיפים להשתמש כמה שיותר בחומרים טבעיים, דבר שמשרה אווירה נינוחה במקום, תוך התחשבות בפעילות המסיבית של הבניין, ובתחזוקה השוטפת שלו בהמשך ולכן בעיצוב בית הכנסת צריך למצוא את האיזון בין השימוש בחומר טבעי שדורש התייחסות מיוחדת מבחינת תחזוקה לבין חומר סינטטי שהוא לרוב חזק יותר.

בעיצוב בתי כנסת יש התייחסות גדולה לתקרת בית הכנסת, עיצוב התקרה הוא אחד הדברים המורכבים ביותר היות ונדרש תיאום של הרבה מערכות כגון תאורה, מיזוג אויר, הגברה, מתזים ועוד…

בנוסף, מניסיוננו בעיצוב בתי כנסת נוכחנו לגלות כי באלמנטים שיש בתקרה אנו מגדירים את תחושות המתפלל, לדוגמא: אלמנט עיצובי שיעבור לרוחב בית הכנסת יכול לתת למתפלל את התחושה שהוא נמצא בחלק האחורי של בית הכנסת ולכן ירשה לעצמו לדבר שם לאומת אם ישב בחלק הקדמי של בית הכנסת.

בעיצוב בית הכנסת אנו מגדירים את התחושות של המשתמש ולכן אנו מנסים ככל האפשר להגדיל את השטח האפקטיבי של בית הכנסת, רק משתמש קבוע בבית הכנסת יוכל להבין את הדקויות האלו ולעצב את בית הכנסת בצורה המתאימה ביותר לאופי וסגנון הקהילה ו\או המשתמש בבית הכנסת.

לעיצוב בית כנסת השלכה ישירה על העלויות של בניית בית כנסת ולכן היות ולרוב אין תקציב להשלמת הבנייה צריך לקחת בחשבון ביצוע בשלבים, כאשר כבר משתמשים בבית הכנסת גם לפני שסיימו את כל העבודות.

לרוב כאשר אנו מגיעים לשלב של עיצוב בית כנסת אנחנו מעדיפים להתייחס לצפי של תקציב אותה הקהילה יכולה לגייס ומזה להוציא את המרב, שהרי ידוע ש"אין יותר קבוע מזמני".

פרמטר חשוב נוסף יש לקחת בחשבון בעיצוב בית הכנסת הוא ה"תאורה" ראיתי הרבה מעצבים שמתאימים את גופי התאורה לתקרה ולא נתנו התייחסות לכמות ואיכות התאורה במקום, זה מאוד משנה אם אנו מעצבים בית כנסת או בית מדרש, האם המקום משמש גם ללימוד או רק לתפילות, וכל זה כדי להגדיר את כמות הלוקס הנדרש בבית הכנסת, גוון האור גם משפיע, ככל שהגוון יותר צהוב נדרש לתת יותר גופי תאורה על מנת להגיע לכמות אור מספקת.

יש מתכננים שאינם מכירים לעומק את נושא עיצוב בתי כנסת ולכן הם מסתמכים על החלונות של בית הכנסת כמקור אור, ההיפך הוא הנכון על האור הטבעי פוגע באור המלאכותי ולכן על מנת להשלים תאורה טובה בבית הכנסת יש צורך ביותר אור ביום מאשר בלילה, ולכן יש צורך לתאם את התאורה בעיצוב בית הכנסת בכדי שייתן מענה אמיתי לתאורה המספיקה.

בתכנון ועיצוב בית הכנסת אנחנו לוקחים בחשבון את סגנון הקהילה, נוסח התפילה והמנהגים השונים שמצריכים התייחסות בתכנון בית הכנסת.

 

אנו "באיבגי קרמן אדריכלים" חקרנו לעומק את כל הנושא של עיצוב בתי כנסת והכרת אופי המתפלל, דבר שאנו קוראים לו הנדסת מתפלל.

משרדנו כולל אדריכלים ומעצבים מהשורה הראשונה להם ניסיון של שנים רבות בתכנון ועיצוב בתי כנסת ומבני דת, מעבר לשימוש הקבוע שלהם בבתי כנסת, דבר שמקל מאוד על ההבנה של המשתמש בבניין, על מנת לתכנון את בית הכסת בצורה הטובה ביותר לרווחתם של משתמשי המבנה.

 

 

השלב הראשון בתכנון בתי כנסת, הוא הצורך לערוך פרוגראמה שתתאים לצרכים של הקהילה עבורה מתכננים את בית הכנסת. ההחלטה הכי מרכזית שצריך לשקול היטב, היא גודל ומס' המקומות שאמור להכיל בית הכנסת המרכזי ועזרת הנשים.
בית כנסת ולא משנה לאיזה סוג קהילה הוא משמש, מתחלק בדרך כלל לשלוש רמות של תפוסה:

• חגים – בדרך כלל התפוסה היא מרבית במיוחד בראש השנה ויום כיפור.
• שבתות – לרוב מתקיים מניין מרכזי וגם מניין שני.
• ימי חול – מספר מניינים קטנים , שמשתנים לפי אופי האוכלוסייה אם זה נץ או מניינים מאוחרים, תפילות מנחה ומעריב.

על מנת לתכנן בית הכנסת בצורה הטובה ביותר יש לקחת בחשבון מס' פרמטרים, מצד אחד, צריך מקום שיכיל את המתפללים בזמני שיא ומצד שני שלא יהיה מדי גדול עבור הציבור שבא להתפלל בשבתות.
אופי הקהילה גם משפיע על ההחלטה לגבי שטח הבית כנסת, אם מדובר במניין קיים, במצב סטטי ניתן לחשב את גודל בית הכנסת לפי מס' המתפללים, אבל אם מדובר בקהילה צעירה במקום מתפתח, יש לקחת בחשבון הגידול העתידי של הקהילה, כדי שבית הכנסת יוכל לתת מענה גם לאחר שהקהילה תגדל ותתפתח.
עוד נקודה שיש לקחת בחשבון בתכנון בית הכנסת זה מניינים של יום חול, לרוב מתקיימים מניינים קטנים של שחרית, לפעמים מס' מניינים בשעות שונות, וכנ"ל לגבי מנחה ומעריב, ולא תמיד כדאי להפעיל את בית הכנסת המרכזי שתחזוקתו יקרה, תאורה מיזוג ניקיון וכו', בשביל ציבור של 20 מתפפלים, לכן תמיד כדאי שיהיה אולם תפילה נוסף קטן יותר עבור הפעילות של יום חול.

החישוב הבסיסי בתכנון בית הכנסת הוא מטר רבוע למתפלל, אנו באיבגי קרמן אדריכלים מעדיפים לתכנן 1.10 מ"ר כדי שבזמנים שיש יותר מתפללים ניתן יהיה לצופף את השורות על מנת להכניס עוד מקומות ישיבה.
בתכנון בית כנסת מעבר לפונקציות המרכזיות צריך לקחת בחשבון את כל אזורי השירות שמשמשים את בית הכנסת ואת הקהילה כגון, חדרי לימוד, חדרי פעילות , חדר רב, מטבחון, ממ"ד ואזור ספח כמו מלתחה.

בתכנון ועיצוב בית הכנסת אנחנו לוקחים בחשבון את סגנון הקהילה, נוסח התפילה והמנהגים השונים שמצריכים התייחסות בתכנון בית הכנסת.
אנו "באיבגי קרמן אדריכלים" חקרנו לעומק את כל הנושא של תכנון בתי כנסת והכרת אופי המתפלל, דבר שאנו קוראים לו הנדסת מתפלל.

משרדנו כולל אדריכלים ומעצבים מהשורה הראשונה להם ניסיון של שנים רבות בתכנון בתי כנסת ומבני דת, מעבר לשימוש הקבוע שלהם בבתי כנסת, דבר שמקל מאוד על ההבנה של המשתמש בבניין על מנת לתכנון את בית הכסת בצורה הטובה ביותר לרווחתם של משתמשי המבנה.
כאשר אנו יושבים לתכנן בית כנסת אנו קודם פותרים את הפונקציות הנדרשות ע"פ הפרוגראמה שנעשית יחד עם נציגות מתפללי בית הכנסת ורק לאחר שהצלחנו לפתור בצורה הטובה ביותר את ניצול השטח ביחס לדרישות, אנו נפנים להתאים את העיצוב הפנימי והחיצוני של בית הכנסת תוך התחשבות באופי וסגנון הקהילה עבורה אנו מתכננים את בית הכנסת.

הרבה מאוד קהילות מעוניינות לבנות מקווה טהרה לגברים במבנה בית הכנסת גם בגלל שזה מקל על הטובלים לפני התפילה שאינם צריכים ללכת למקומות שונים ע"מ להתכונן לתפילה, הכל נמצא במקום אחד, וגם בגלל שזה מקור הכנסה לתחזוקת בית הכנסת.

תכנון מקווה לא יכול להיעשות כדרך אגב, גם בגלל הדרישות ההילכתיות וגם בגלל השימוש המוגבר במים וביוב.

כאשר אנו עוסקים בתכנון מקווה צריכים לקחת בחשבון את זרימת האנשים שיתחילו את הסיבוב במלתחה, דרך המקלחות ומשם לבור הטבילה וחזרה למלתחות בלי ליצור לחץ של אנשים נכנסים ויוצאים מעין שרשרת שמתחיל מנקודה אחת וחוזר לאותה נקודה.

כאשר מתכננים מקווה טהרה בצורה כזאת ניתן להכניס יותר אנשים בשטח קטן יותר.

בנוסף בתכנון מקווה טהרה יש לתת איזון נכון בין השטחים השונים כדי שלא ייווצר מצב שיש יותר מקלחות ממלתחות וכד'.

בתכנון מקווה טהרה יש צורך בידע הלכתי נרחב והבנת השיטות השונות בהלכה כדי לדעת לתת מענה לדרישות השונות של שיטת המקווה.

השיטות הנפוצות ביותר היום הינם מקווה עם בור השקה וזריעה, מקווה עם בור חב"ד, ומקווה לפי שיטת החזון איש שבו יש רק בור זריעה עם ברך.

ההבנה בתכנון מקווה בצורה הלכתית נכונה נותנת את ההנחיות לביצוע בצורה מיטיבית, כגון באיזה צנרת להשתמש לכל פונקציה, פרטי איטום הבורות, פריסת הריצוף והחיפוי, תעלות המשכה, משאבות למיניהם, מערכת חימום מים ועוד ועוד.

תכנון מקווה מצריך הבנה גדולה של חומרים, תהליכי עבודה וידע הלכתי על מנת להביא את המוצר הטוב ביותר ללקוח.

אדריכל נחום קרמן ממנהלי המשרד השתלם בהלכות מקוואות והיום הוא מוסמך כיועץ מקוואות מטעם הרבנות הראשית וזאת בכדי לתת ללקוחות שלנו את המוצר הטוב והושלם ביותר בתכנון מקוואות.

תכנון של מקוואות גברים ונשים הם עולם בפני עצמו הן מבחינה אדריכלית והן מבחינת יצירתיות בתכנון, תכניות של מקווה טהרה מצריך תיאום רב מערכתי עם הרבה גורמים כמו קונסטרוקציה, חשמל, מים, בטיחות, נגישות.

בתכנון מקווה נגיש מעבר לחדר הכנה נגיש יש גם השלכות ובעיות הלכתיות כגון האם הכיסא שמוריד את הנכה למים מוגדר ככלי? הוא מקבל טומאה? האם זה נכנס לגדר של טובל על גבי כלים? ועוד דילמות הלכתיות רבות שאנו מתמודדים איתם בתכנון מקווה טהרה מכל סוג.

בנוסף יש בתי כנסת שמעוניינים להתאים מקווה לאחר ביצוע בית הכנסת, היות ובור הטבילה והאוצרות מלאים במים המשקל השלם גדול מאוד ואנו פוחדים מהיפרדות הבור וזליגת מים ולכן הבעיות ההלכתיות מעבר לפתרונות הקונסטרוקטיביים הם רבות.

אנו באיבגי קרמן אדריכלים כבר התמודדנו עם הרבה מאוד בעיות בפתרונות יצירתיים שתואמים את ההלכה מבלי לפגוע בתפקוד השוטף של המקווה ושל הבניין כולו בתוכו תוכנן מקווה הטהרה.

משרדנו כולל אדריכלים ומעצבים מהשורה הראשונה להם ניסיון של שנים רבות בתכנון ועיצוב בתי כנסת ומבני דת, מעבר לשימוש הקבוע שלהם בבתי כנסת, דבר שמקל מאוד על ההבנה של המשתמש בבניין, על מנת לתכנון את בית הכסת בצורה הטובה ביותר לרווחתם של משתמשי המבנה.